tirsdag 23. august 2011

En passende kjole

Hipp hurra! Endelig er den her:
den tøffe kjolen som passer til vinteren, 
som ligger fint over strømpebuksa, rekker nesten ned til knærne,
den som er lett, tynn, og samtidig deilig å leke i. 
Og etter en fotoshoot med mottakeren er det ikke vanskelig å konkludere med 
at kjolen oppfyller alle disse kravene. 
 Ved mitt forrige forsøk viste det seg at dette garnet gir meg en enormt liten strikkefasthet på pinne 3. 
Derfor la jeg opp til størrelse 10 år (!) denne gangen. 
Jeg holdt meg til lengdemålene for en mellomting av strl 2-4 år, 
og simsalabim!
Kjolen passer perfekt.
Oppskrift: En slags Nova
Garn: Arwetta ekstra fin merino. Ubleket hvit (farge 101) og blått (farge 1061)
Pinne: 2,5 mm og 3 mm
Total vekt: 156 gram (blått: 81 gram, hvitt: 75 gram)
Knapper: fra vårens storhandling på etsy.com
Modifikasjoner: ja, en hel haug.
Jeg la opp til strl 10 år, strikket lengden til en mellomting av 2 og 4 år.
Jeg felte en gang mindre enn oppskriften sier på både armene og på kroppen,
for å ha mer å gå på på raglanfellinga.
Stripene er på to omganger, rett og slett fordi jeg synes det er stiligere,
i tillegg til at det gjør strikkinga morsommere.
Knappestolpe har jeg bare på den ene siden, og den er strikket fast.
Jeg har strikket kjolen litt høyere bak ved å legge til en ekstra stripe, samtidig som jeg raglanfelte.
Ellers gjorde jeg også en del forandringer for å møte de strikketekniske preferansene mine.
Så da er det avgjort: 
hopp og sprett!  
Har man på seg denne kjolen man simpelthen bare
leke!
 

4 kommentarer:

Rigmor sa...

den var kjempe flott!! og satt som støpt!!! denne blir nok en hit :) ha en flott uke videre!

katrine sa...

superfin :) Ikke minst de knalle knappene! kjolen ser superdeilig ut :)

min-design-strikk sa...

smashing kjole!!! og flotters fasong til liten frøken :) store frøkner er også fine i slike fasonger da :))

lag deg en god uke

strikkelisa sa...

Tusen takk!
:D