onsdag 3. august 2011

Silkestriper

Endelig har jeg bestemt meg, det ble telefonknapper! 
Etter nøye (og svært møysommelige og langtekkelige) vurderinger, falt valget på disse. 
Jeg synes både stilen, fargen og størrelsen på knappene gjør seg godt sammen med resten av genseren. 
Bilene fra blogginnlegget der jeg spurte etter hjelp, ble dessverre litt for store. 





Oppskrift: #1945 Bestefartrøye fra Strikk til nøstebarn.
Garn: Duo Silke/Merino (65% merinoull, 35% silke). Off white (farge 500) og brunt (farge 579). 
Pinner: 2,5 mm og 3 mm
Størrelse: strikket strl 2 år
Vekt: 30 gram hvitt og 36 gram brunt
Knapper: Jeg endte opp med 2 telefoner kjøpt i denne butikken på etsy.com
Jeg strikket knappestolpen i brunt, og synes det gir genseren et fint, helhetlig preg. Dette gjorde jeg ved å sette de fire maskene midt foran på genseren på en sikkerhetsnål da jeg delte opp framstykket. Etter å ha strikket ferdig stripene, plukket jeg opp maskene jeg satte bort, samtidig som jeg la opp 1 m til, og strikket de 5 m langs (og sammen med) kantene, slik at de hang fast. Når jeg hadde strikket fram til halskanten satte jeg alle knappestolpemaskene på pinnen, og strikket de siste 5 rillene med både maskene fra knappestolpene og maskene fra stripepartiet, på pinnen. 

Strikkefasthet? Nja.. Det bryr jeg meg som kjent ikke så mye om. 
Jeg tipper jeg har ca 30 masker på 10 cm. Dette gjør genseren til en ca strl 1,5 år, tenker jeg. 
Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Genseren ble tøff, søt og supermyk og jeg gleder meg til å gi den bort!

2 kommentarer:

Jannike sa...

Nydelig!!!! Flotte farger og jevn strikk - flinka :-)
Jeg har også strikket denne og valgt ensfarget knappestolpe: Fint :-D!

Anonym sa...

Hei!

Nydelig genser som er utrolig pent strikket. Jeg ble inspirert og har prøvd på en selv, men sliter med oppskrifta i nøstebarnboka. Jeg har gjort 15 raglanfellinger (strl. 1 år), men skjønner ikke fortsettelsen, har du noen tips? Skal jeg nå sette knappestolpene på pinnen og felle videre? Og hvor lenge? Har du plukket opp masker til halskant eller har du brukt maskene du har? På forhånd takk:)