torsdag 21. juli 2011

Spenstig sparkebukse

Etter å ha ligget fiks ferdig i strikkekurven min ufortjent lenge, har dette underverket funnet veien til bloggen. Selv om den har vært ferdig en god stund, har jeg rett og slett ikke hatt tid til å blogge den. Jeg synes nemlig en slik bukse trenger et utdypende og verdig blogginnlegg. Det er liksom på sin plass. Jeg begynte på buksa i slutten av mai og fikk endelig ut finger'n og fullførte den en måned etterpå. Pinne 2,5 kombinert med et uendelig antall masker å telle, tok sin tid. Oppskriften er helt grei (jeg brukte Pinneguris oversatte versjon). Hun har oversatt direkte fra originaloppskriften, en 8 sider lang intrikat guide til den perfekte sparkebukse. Jeg synes nok kanskje oppskriften overforklarer litt, og innimellom framstilles strikkinga som litt mer komplisert enn det den er. Men sluttresultatet veier definitivt tyngst i diskusjonen, og jeg er superfornøyd.
OppskriftPepita (Ravelry-link)
Garn: BBB Filati Merinos Extra (Rigagarn), brunt. Holdt dobbelt
Størrelse: ca 2-5 måneder
Pinne: 2,5 mm
Vekt: 64 gram
Knapper: Fire fiine oransje. Kjøpt i denne butikken på etsy.com
Jeg gjorde endel forandringer underveis, mer og mindre bevisst.
Jeg regna om litt for å gjøre buksa lengre og romsligere.
Jeg hadde også noen problemer med å skjønne alt som stod i oppskriften. 
Foten, f.eks, strikka jeg etter eget hode.
Garnet er like herlig som sist jeg strikka med det. Dette er det andre plagget jeg lager med dette garnet, og jeg er glad jeg har tre store nøster igjen. 
Et lett, varmt og mykt garn, perfekt til bruk mot bar hud. Babysmooth!
Tåspissbaby?

Ingen kommentarer: