lørdag 30. juli 2011

Sommersøtnos

Jeg har strikket en (nydelig, om jeg får si det selv) kjole i størrelse vetikkehva. Strikkefasthet, prøvelapp, måling av 10x10 cm, osv. har jeg i grunn aldri drevet noe særlig med. Jeg tenker ofte at det jeg strikker alltid vil passe til noen en eller annen gang, uansett hvor stort (/lite) det blir. Men denne gangen straffet det seg. 
Nå hadde jeg faktisk en liten mottaker i tankene. 
I går hadde jeg besøk av den søte frøkna, og mens gradestokken viste 28 varme, prøvde hun velvillig kjolen. 
Til min store glede virket det verken som om den klødde, var overdrevent tjukk i stoffet, 
eller var ekkel mot bar hud. 
Jeg spurte: "Tror du kjolen er litt for liten, eller litt for stor?"
Selv om jeg var spent på svaret, så jeg jo at denne kjolen umulig kan passe til vinteren, slik jeg hadde tenkt..
Svaret lød: "Littliten", og med ett ble det konstatert. Jeg må strikke en ny. 
Og søta var enig. Hun ville gjerne ha en ny kjole, men kanskje litt større.
Så nå er det avgjort: ny kjole kommer snart. 
Jeg innser også at jeg må begynne å forholde meg nøyere til strikkefastheter. 
Her er noen knallharde fakta.
Oppskrift: i ugangspunktet Nova av Signe S. Simonsen. 
Etterhvert endte jeg opp med en morsom kjole inspirert av Nova og utseendet til både rullegenseren og bestefargenseren i Nøstebarnboka, som egentlig er strikket ut fra en passelig stor mengde egne beregninger. 
Garn: Arwetta Classic, farge 101 (off white) og 954 (melert lysegrå).
Størrelse: sluttproduktet passer nok perfekt til ei jente på 1,5 år.
Mens jeg strikka bevegde jeg meg fra noe som het 2 år i oppskriften, til maskeantallet for 6 år.
Pinne: 2,5 og 3
Total vekt: 123 gram. Ettersom kantene er lysegrå, gikk det nok litt mer grått enn hvitt. 
Tilpasninger: Jeg la opp til strl 2 år. Etter å ha strikket ca 10 cm fikk jeg mistanker om at noe var galt, 
beit i det sure eplet og målte strikkefastheten. Da så jeg at kjolen overhodet ikke ville ende opp som noe i nærheten av 2årsstørrelsen dersom jeg fortsatte. Derfor felte jeg bare 5 ganger i hver side av skjørtet. Originaloppskriften har jo litt å gå på der. Jeg felte også sjeldnere enn oppskriften sier. 
Da maskeantallet var litt høyere enn på 6årsstørrelsen strikket jeg til kjolen målte 36,5 cm.
Utfra egne beregninger strikket jeg 25 cm lange armer, 
satte de på kjolen og strikket bærestykket i en litt forlenget raglan. 
Jeg la inn knappeåpning på den ene siden ved å sette de 4 maskene til raglanfellinga på en sikkerhetsnål, før jeg strikket frem og tilbake (med striper som er på 3 omganger ble det noen tråder å feste..). Disse plukket jeg opp etter å ha strikket stripene i rettstrikk. Jeg plukket opp en maske ekstra til hver kant, og strikket en knappestolpe fast i hver side før jeg satte maskene på rundpinnen og strikket den siste rillekanten. 

 Nå gjenstår det bare å velge de riktige knappene til denne kjolen. 
Marihønene ble foreslått mange ganger, så det er ingen tvil om at de er en foreløpig favoritt.
Eller kanskje jeg skal spare dem til den neste kjolen?

2 kommentarer:

Monstermønster sa...

Veldig kul! Fin i smalere striper enn originalen. Snupps her har brukt sin sorte og hvite masse, selv om hvitt kanskje ikke er det lureste i barnehageplagg.

hjemmemortil9 sa...

Ohh, den er bare SÅ LÆKKER! Sikke et farvevalg - herligt! Også jeg strikker en næsten-nova - men den er nu i den rette størrelse for jeg er heldig selv at have modtageren lige i huset og prøver igen og igen for jeg dur heller ikke rigtig til det med prøvestrik og målelapper... Jeg vil strax adoptere dit farvevalg - den jeg er igang med er nemlig i GUL og rød og jeg tror at søstren til hende den lilel farveglad vil elske dine farver mere.... tak for inspiration - og for den fine blog jeg lige på på rundtur i!