søndag 27. september 2009

Å strikke med gress.

For en ukes tid sida (på eksotisk østlandsbackpacking) investerte jeg i et par strømpepinner i bambus. Tidligere har jeg bare hatt rundpinner i bambus, så jeg fant ut at jeg måtte teste ut dette også. Bambus er et naturmateriale med kraftige vertikale fibre som skal gi styrke og fleksibilitet til pinnene. Kanskje i overkant mye fleksibilitet, synes jeg; de er så bøyelige at jeg til stadighet mistenker dem for å komme til å brekke. Dette kan ha med å gjøre at pinnene jeg kjøpte var strl 3mm, og altså ikke særlig tykke.
Materialet egner seg i midlertid godt til strikkepinner, synes jeg, ettersom de er glatte, veier lite og fordi de er behagelige å holde i. I tillegg skal man visst få færre belastningsskader av å strikke med bambus. Allikevel vet jeg ikke om jeg kommer til å bytte ut hele strikkepinnesamlinga mi med pinner av bambus, det er noe mer stabilt og sterkt ved stålpinnene, i allefall når de er så tynne.

Ingen kommentarer: