tirsdag 27. september 2011

Tøffelbonanza

Etter min mening er tøfler noe man alltid har bruk for. 
Tova tøfler varmer så godt! 
Av og til kan det nesten bli for mye av det gode. 
For mange år siden forelsket jeg meg en en firkanttøffelvariant som jeg siden har utviklet etter eget behag. 
Jeg har oppdaget at å bestemorhekle noen av rutene i lapperemsa, gir tøflene et fargerikt (og humoristisk?) preg. Og jeg hekler ofte bestemorruter til disse tøflene. Det er en genial måte å bli kvitt rester på, selv om man innimellom ender opp med et nokså fiffig resultat. 
I august 2008 skrev jeg dette i et innlegg her på bloggen: 
"Jeg elsker å lage tova tøfler til alle jeg kjenner, og har sikkert laga over 100 par gjennom tidene. 
De er så gode å ha på, og et must til kalde vintre. Jeg fant en oppskrift på nett for lenge sida, 
og er veldig usikker på hvem som har rettighetene til designet. 
Jeg har imidlertid laga min egen versjon, utarbeida ut fra bilder jeg har sett av liknende tøfler. 
I etterkant har jeg hørt at Husfliden har rettighetene til et liknende design, 
men jeg har også sett tøflene i konkurrerende butikker, til og med i andre land."
Og dette stemmer godt fremdels. 
I tillegg vet jeg faktisk ennå ikke hvor opphavet til disse tøflene kommer fra. 
Men jeg har laget en egen oppskrift, den kan dere finne her. Jeg følger aldri den oppskriften slavisk, den utvikles og forbedres fra gang til gang, men den er et godt utgangspunkt. Og størrelsene, de avhenger jo av vaskemaskiner, strikkefasthet, garn og denslags. Så noen pålitelig størrelsesguide har jeg dessverre heller ikke. Under minuttene med bildetagning på sofaen i går ettermiddag, fant jeg også ut at kun ett av parene jeg har laget passer perfekt til noen i denne husstanden. De fleste av disse tøflene må dermed bli gaver, eller toves igjen, slik at de blir mindre.
Torun vant et par tøfler i bloggkonkurransen min i sommer. Ønsket lød: blå eller lilla, varme og gode. 
Nå er tøflene endelig overlevert, fine og ensfaget blå og svarte (som de over, men i blått). 
Nydelige. Men bildebevisene har jeg klart å miste! 
Men jeg lover, konkurransen (med regler og det hele) ble riktig utført, og til og med riktig avsluttet.
(Eller hva, Torun?)
Tusen takk til utfordringsbloggen Pinnekroken som har gitt meg motivasjon i forhold til å ferdigstille alle disse tøyremsene. Noen par ble strikket/heklet i august, de fleste i september. Men toving, fotografering og blogging, ville aldri skjedd så raskt dersom ikke dere hadde hatt en fottøyutfordring denne måneden. Så dette føles godt. Ferdig, hurra!
Og gurimeg, med disse kan jeg faktisk bli med i både hekle- og strikkekonkurransen!

10 kommentarer:

nesinom sa...

Takk for link til oppskrift, disse skal jeg jammen prøve. Liker å være varm på føttene og disse så holdbare ut :)

Marianne sa...

Kjempelekre tøfler!
Jeg har noen liggene i kjøkkenet til låns for gjester. Men de er ikke så forseggjorte som dine.

Trollkjerringa1 sa...

De så skikkelig gode og varme ut , fargerike var de jo også :D

Guri sa...

Så fine de var! Moro med litt annet design enn de vanlige rutene!!!

Lykke sa...

De er superfine dine tøfler - dem må jeg prøve at lave en gang :-)

Miriam sa...

Takk for at du deltar i utfordringen hos Pinnekroken!

Så stilige tøfler du har laget! Morsomt at de passet inn i alle kategoriene denne gangen ;)

Fint om du kan spesifisere for oss hvilke av dem du har heklet/strikket i september, da det etter reglene må være strikket/heklet på etter at utdfordringen er gitt. Send det gjerne på en mail til pinnekroken@hotmail.com :)

rett og vrang sa...

Så supre disse var!Skikkelig god ide også!Ha en fortsatt fin helg!Synnøvehilsen

Vimså sa...

Tøfler til vinters er et must..
Syns din var veldig tøffe.. Jeg subber rundt i Husflidens med såle..
Trivelig at du ville delta på min lille give away - tvi, tvi..
Klem Mari JOhanne

PrinsessaPåErta sa...

Veldig fine og morsomme tøffler, du har fått min stemme :)

strikkelisa sa...

Setter stoor pris på alle stemmene jeg fikk i utfordringen. Hurra!
Tusen takk!