fredag 13. april 2012

Bryllupskjole

Jeg har strikka babykjole
og her snakker vi virkelig kjapt og nusselig arbeid! 
Så givende og motvierende!
Selv om dette sannsynligvis er et svært lite praktisk babyplagg.
Men skal man i sommerbryllup, så skal man i sommerbryllup. 
(Håper de røde detaljene kan få gå upåaktet hen..)
I tillegg er det jo litt stas å pynte nybakte småfrøkner.
Kjolen er florlett og ble deilig og myk etter en vask.
Oppskrift: 6. Kjole i Mini Duett, et redesign av en gammel modell. Utgitt i et hefte fra Sandnes som heter "Det første året -Tema 21"
Garn: 51 gram hvitt (farge 101), New Zealand Lammeuld fra Filcolana.
Pinner: 2,5 mm og 3 mm
Størrelse: 0-3 måneder.
Knapper: Tanta til jentungen som skal få denne fikk velge knapper, og jeg er enig i det hun sa: "Nå må vi jo bare gå for noe sukkersøtt".
Men hvorfor knappene må være bak på denne kjolen, er en annen sak. Knappevalgene ble jo atskillig færre når vi innså hvor flate knappene er nødt til å være for å ikke bli fullstendig bora ned i babyhuden (huff...).
Det var altså bare å vinke pent farvel til alle de nydelige øyehullsknappene mine.
Ville jeg strikka denne igjen? 
Svaret lyder rungende: ja! Men da ville jeg kanskje justert opp strikkefastheten litt.
Jeg tror nemlig denne ville gjort seg med litt tykkere garn og pinner, 
og da gjerne til jenter som kan gå ettersom det er så mye "stoff" på skjørtet.
Alpakka ville nok gitt et fint fall. Mmm!

24 kommentarer:

Bundingen sa...

Nydelig bryllupskjole! Klart små frøkener må pynte seg til fest!

God helg!

Birgitte sa...

Den var supersøt! Ser ut som morsom strikk ja:)

Jane sa...

Så fin den lille frøken bli´r til bryllup :-)

Lisbeth sa...

Så herlig kjole :)
Tok en titt nedover siden din, og du er jammen meg produktiv og flink med hendene!

Guri sa...

Denne kjolen er nydelig! Jeg strikket den for et par år siden, og jeg er enig med deg både når det gjelder knapper bak og garntype. Tror alpakka hadde vært et fint alternativ, ja!

Elins Strikkeri sa...

ÅÅååå så søt, vert sikkert kjempefin på:))

Heidi-Kristin sa...

Enig med deg, dette er en flott kjole og lettvint å strikke.
Jeg strikket den for et par år siden, tror jeg, i knall rosa og ett år!
Men en liten frøken må jo pynte seg når hun skal i bryllup, det gjør jo store jenter også...

Pernilla sa...

Nydelig kjole!
Pernilla

Blåbærlina sa...

herlig herlig, virkelig staskjole, så dessuten ut som om den var morsom å strikke! Heldig liten jente som får denne!
Takk for hilsen hos meg, du skimtet nok et prinseteppe ja, imponert om du har strikket flere :O) vet andre som har gitt opp... men ikke jeg, skal nok bli ferdig.
God helg og klem fra meg

Lisa sa...

Utrolig skjønn kjole! :)

Cloudberry sa...

Nydelig!!

Hanne sa...

Så skjønn den ble i hvit. Jeg har strikket en slik kjole i lys rosa. Fikk lyst til å strikket en til når jeg så hvor fin din ble i hvit :)

Brit Strikkenerd sa...

Vakker mini brudekjole:) Vil nok bli festen midtpunkt:)

torun sa...

Ååå, så nydelig!
Men jeg håper lille frøkna som skal ha denne venter til termin med å komme, så det blir et sensommer-bryllup kjolen skal brukes i! Ü

Grannylovestoknit sa...

Veldig søt!

siwi sa...

Utrolig søt kjole som så gøy ut å strikke.

Siren sa...

Så utrolig fin denne var! Og så stilig med de rød knappene. Likte strukturen i skjøretet utrolig godt:)

Karoline sa...

Nydelig! Og de røde knappene var jo bare det lille ekstra spør du meg ;-)

hjertemynthe sa...

Nå strømmet det på med minner, for denne kjolen strikket jeg til min yngste datter <3 Den er så NYDELIG! :)

Anonym sa...

Så flott!! :) Denne kjolen har jeg også strikket, men i Sisu siden forhandlern hær ikke hadde det anbefalte garnet i oppskrifta! Ta en titt i bloggen min å se hvordan den ble davel;)

Anonym sa...

Hei igjen! :) Jeg strikket den i str 0-3mnd å ble ikke så mye brukt siden hun vokste så fort ifra den! Vi tok babybilder hos fotograf med det settet å ble veldig fornøyd å har foreviget den:) Jeg syntes den ble i varmeste laget i sisu når vi bare var inne med babyen midt på vinteren...Men er sikker på at kjolen blir nyydelig til bryllup!;) Skal jeg strikke den igjen, så blir det absolutt et annet garnvalg, god kveld til deg!

Anita Tørmoen sa...

Så vakker kjole!

skb sa...

Perfekt bryllaupskjole til små frøkner!
Raude knappar var prikken over i-en :)

Hildegunn sa...

Nyyydelig blogg du har :)